تجلي انديشه هاي ديني در اشعار استاد شهريار
تبریز / خبرگزاری صدا و سیما / فرهنگی
27 شهریور سالروز درگذشت سیدمحمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار یکی از ستارگان آسمان ادبیات پرفروغ ایران زمین است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، وی قاضی زاده ای حکیم و شاعری خوش قریحه متولد 1285 ه.ش در بازارچه میرزا نصرالله تبریز بود که با خلق آثار بدیعی در شعر فارسی و ترکی نام خود را در شعر و شاعری به ثبت رساند .
وی افزود : حشر و نشر شهریار با بزرگان دین ، فقه ، ادبیات و شعر و شاعری محافل تبریز و تهران ، بر اندوخته های استاد افزود و بعدها دیدار و مصاحبت شهریار با شعرای معاصر اقوام مختلف دامنه دید استاد را به مردم ؛ جامعه و حکومت عمیقتر کرد.
دکتر احمد شوقی نوبر استاد ادبیات فارسی دانشگاههای تبریز نیز گفت : شکل گیری دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز در سال 1324 ه.ش و روی آوری بزرگان ادبیات ایران زمین در آن و حشر و نشر استاد با آنها و برپایی شبهای شعرو ادبیات در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز و بعدها دعوت از وی برای تدریس در این دانشکده نیز در شکل گیری بلند افکار استاد تاثیر گذار بوده است .
محمد رضا نوذریان مدرس ادبیات معاصر نیز می گوید : بی تردید زنده یاد سید محمد حسین بهجت تبریزی ، متخلص به شهریار و بهجت یکی از سران و سرآمدان ادبی ایران در دوره معاصر است .
وی افزود شهریار در طول سالها حیات ادبی خویش با رعایت بسیاری از بایدهای اخلاقی ، اشعار وزین و فاخری را سرود که تاثیرات مثبتی چون کمک به نهادینه شدن متانت و خرد ورزی ، پرهیز از بی اخلاقی و بد اخلاقی و نظایر آن را در ادبیات معاصر به دنبال داشت.
وی معتقد است شهریار با سرودن شعر زیبا و شیرین حیدر بابا سلام زمینه ای برای شناساندن بخشی از قابلیتها و توانمندی های سرزمین کهن آذربایجان فراهم کرد و ترجمه این اثر خواندنی به چندین زبان زنده دنیا که از زمان سرایش شعر موصوف در اواخر دهه 20 تاکنون اتفاق افتاده وسیله ای برای معرفی گوشه هایی از غنای ادبیات معاصر و فرهنگ فولکور ما به دیگر جوامع گردید و بدین ترتیب برگ زرین دیگری به کتاب سترگ افتخارات شاعران فاخر ایرانی و ادبیات عصر حاضر افزوده شد .
نوذریان ادامه داد : جایگاه و اثر بخشی شهریار در عالم شاعری و اثر گذاری در مخاطبان خاص و عام تا اندازه ای بوده که تعداد قابل توجهی از شاعران معاصر از جمله پژمان بختیاری ، عمران صلاحی ،فریدون توللی ، مهرداد اوستا و… در شعرشان از او به نیکی یاد کرده اند .
وی افزود : در مجموع باید اذعان کرد شهریار با مورد توجه قرار دادن و بیان مفاهیم ارزنده ای مانند عشق به وطن ، ارادت به ساحت پیشوایان دینی به ویژه حضرت امیرالمومنین (ع) و توصیه به پرهیز از ناهنجاری هایی مثل نفاق ، اختلاف و … در چکامه هایش ، در بستر سازی برای نهادینه شدن این مفاهیم و نهایتا ارزشی تر شدن ادبیات معاصر منشا اثر شد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در کنگره بین المللی شهریار با اشاره به سروده های دینی استاد شهریار یاد آور شد : ادبیات آذربایجان ادبیات اهل بیت (ع) است و در این میان شهریار جایگاه برجسته ای دارد و راز عمده موفقیت این شاعر محبوب در سرودن آثار مذهبی نهفته است
نوش آبادی تصریح کرد: شهریار به معنای واقعی دلداده امام و ولایت فقیه بود و مراودات عاطفی و ادبی بسیاری با مقام معظم رهبری داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این کنگره اشعار شهریار را سرشار از مضامین دینی دانست و گفت: اشعار شهریار هم حسن و استحکام و هم روح و معنویت دارد.
حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری افزود: شهریار یک ارتباط معنوی و ادبی با حافظ داشت و این ارتباط معنوی در اشعارش هویداست.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر رسالت هنرمندان و شاعران در گسترش اندیشه های دینی و انقلاب گفت: ابعاد مختلف علم،اندیشه، درک، ولایت پذیری در شخصیت والای استاد شهریار وجود داشت که وی را بیش از دیگران در بین عرفا ، اندیشمندان و شاعران داخلی و خارجی صاحب نام کرده است.
جبارزاده افزود: امروز نیز انتقال اندیشه های دینی و انقلابی با الگو گرفتن از شاعران بزرگی چون استاد شهریار برعهده پژوهشگران ، اندیشمندان و شاعران کنونی است.
محسن مؤمنیشریف رئیس حوزه هنری کشور هم با بیان اینکه شهریار به انقلاب اسلامی، پیش از دیگران ایمان آورد، خاطر نشان کرد: شهریار با آثار و اشعار خود از هویت انقلاب و هویت ملی دفاع کرد، وبا وجود کهنسالی اش در 9 سال عمر خود پس از انقلاب، بیش از 50 قطعه شعر در زمینه انقلاب و رهبری سرود.
محمدتقی سبکدل پژوهشگر تاریخ ادبیات نیز به خبرگزاری صدا وسیما گفت : شعر شهریار خواننده را در مسیر مستقیم یک اندیشه یا عاطفه معین خواه زمینی و خواه آسمانی هدایت نمی کند و او را در میان حقیقت و واقعیت بود و نمودهای گوناگون این دو سرگردان می کند .
وی افزود کلام شهریار نه اسیر حال و هوای عارفانه می شود و نه تن به اسارت قیل و قال مفاهیم مادی و مجازی میدهد. شعر شهریار آیینه تمام نمای حال اوست و جریان گردان و سیال تخیل و اندیشه او را در کشاکش یک حالت عاطفی و در مقام عدل و حقیقی انسان تصویر می کند.
نویسنده کتاب شهریار و انقلاب اسلامی اضافه کرد : استاد شهریار درباره هستی و زندگی و آغاز و انجام انسان بر اساس تجربه های مستقیم و غیر مستقیم خود در گستره ی فرهنگ و زندگی بسیار اندیشیده است اما شعراو به صراحت نشان می دهد که به هیچ اندیشه و مسلکی یکسره دل نبسته است . وی خاطرنشان کرد :ذهن شهریار در چارچوب هیچ اندیشه و باور داشتی اسیر نمی شود به همین سبب هم حادثه ذهنی او از اسارت در قالب هر اندیشه تک صدایی می گریزد تا در امواج تداعی های آزاد اسارت را در رهایی تجربه کند .
عضو هیات علمی کنگره استاد شهریار نیز به خبرگزاری صدا و سیما گفت : اغلب اشعار استاد شهریار مربوط به مباحث دینی ، قرآنی و عارفی بوده که این امر چه در اشعار ترکی و چه فارسی این شاعر بزرگ کشور دیده میشود و منظومه حیدربابا و شعر سهندیه پر از این اشعار مذهبی است .
علی اکبر رادپور ادامه داد:هیچ پژوهشگری نمی تواند بدون آشنایی با مضامین عرفانی و مذهبی شهریار با درون مایه شعر وی آشنا شود .
وی افزود : توجه ویژه استاد شهریار به انجام دینی بویژه نماز وروزه ورد اهالی خانه و کاشانه و محله شهریار بود.
حاجی بلند از شهریار شناسان دانشگاه تبریز نیز گفت : در اکثر غزلیات و اغلب اشعار استاد شهریار مفاهیم عالیه قرآن قابل فهم و درک است.
شهرتی فر فرماندار تبریز نیز برپایی کنگره های بین المللی استاد شهریار در تهران و تبریز را در شناساندن ابعاد فکری این استاد و نابغه شعر شرق موثر خواند و گفت شهریار شاعر متعهد و عاشق اهل بیت بود و برخی اشعار و سروده های وی همچون علی ای همای رحمت نشان دهنده عمق فکری استاد و احترام به اهل بیت است .
دکتر ابراهیم اقبالی دبیر علمی کنگره بین المللی استاد شهریار نیز گفت : شهریار شاعری است که در موضوعات مختلف اجتماعی سیاسی و فرهنگی شعر سروده است و یک رشته نورانی همه این موضوعات را به هم متصل می کند و ان تفکر دینی استاد شهریار است.
وی پیشنهاد کرد دانشگاه تبریز درصدد ایجاد قطب علمی شهریار شناسی در دانشکده ادبیات این دانشگاه باشد.
کنگره بین المللی استاد شهریار در آستانه 27 شهریور سالروز درگذشت شهریار شاعر شهیر ایران زمین و روز شعر و ادب فارسی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
0002
منبع: خبرگزاری صدا وسیما
یاران چرا به خانه ما سر نمی زنند آخر چه شد که حلقه بدین در نمیزنند
مردم دریغ مرده پرستند شهریار کاندر حیات سر به هنرور نمی زنند
(آخرین شعر شهریار)