آغازی برای نگاه نو به روابط عمومی
محمدرضا نوذریان
نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل که در آستانه فرخنده زاد روز امام عدالت گستر ، منجی موعود ، حضرت بقیه الله الاعظم ( عج ) ، پنج شنبه این هفته ( سی ام اردیبهشت ) درشهر تاریخی اردبیل برگزار می شود رخداد مسرت بخش و مغتنمی است که می تواند آغازی بر نگاه های نو و پایان هرگونه نگرش های سلیقه ای به این دانش جهانی در استان ما باشد .
پرداختن به همه ابعاد و ارزش روابط عمومی به عنوان حقیقت متجلی در تاریخ حیات بشر، بی گمان از حوصله این مختصر خارج خواهد بود اما در این مجال کوتاه ، دست کم می توان یادآور شد در اهمیت روابط عمومی و ارتباطات همین بس که خالق بی همتا ، ما انسان ها را با ماهیتی اجتماعي آفریده و براي حفظ اين ويژگي برجسته ، بايد از رويدادهاي مهم محیط زندگي خود آگاه باشيم و اگر آگاهی یادشده به عنوان یکی از ضروريات زندگي ايده ال ، تحقق نیابد نتیجه ای جز عقب ماندگی به دست نخواهد آمد.
امروز پذیرش واقعیت های نو و در پس آن داشتن اطلاعات روز از الزامات رقابت در عرصه هاي گوناگون به شمار می رود و شکی ندارم دست اندرکاران روابط عمومی در سازمان های مختلف كه تلاش ها و اقدامات آگاهانه و برنامه ريزي شده براي استقرار تفاهم بين سازمان و گروه هاي مورد نظر یکی از تعاریف آن محسوب مي شود، زمانی می توانند در پیوند موثر با مخاطبان و ارتباط با افكار عمومي نقش های ارزنده و مورد انتظار را به درستی ایفا کنندکه بایدهایی مانند پایان یافتن استنباط های شخصی و سلیقه ای از جایگاه روابط عمومی با شناخت کامل و روزآمد همه مدیران از این مقوله اتفاق بیافتد زیرا روابط عمومي زنده ، مجموعه اي است كه به دور از روزمرگي و پذیرش فرآیندهای تحمیلی ، با درك صحيح شرايط نو وعملياتي كردن برنامه هاي كوتاه ، ميان و بلند مدت ، برای صیانت و ارتقای موقعيت سازمان و نهايتا رقابت در عصر سایبربکوشد . نباید فراموش شود روابط عمومي به عنوان معجونی از تلفيق هنر،ادبيات، جامعه شناسي ، روان شناسي و چند دانش دیگر می تواند بركاتي نظير مردم دوستي را به دنبال بیاورد ، پس تصمیم گیرانی كه اهمیت روابط عمومي ها را متوجه نبوده و براین اساس ، آن ها را به سمت روزمرگي، به دوش كشيدن بخشي از وظايف ديگر حوزه ها و نهايتا فعاليت هاي غير مرتبط سوق می دهند ، در حقیقت مشکلاتی چون فرصت سوزی ها، كاهش انگيزه كاري ، رخوت و حتی دورشدن از جامعه را به اين مجموعه تحمیل می کنند.
توفیق دست اندرکاران روابط عمومی علاوه بر آنچه اشاره شد ، كسب توانايي ها ی علمي و مهارتی و حرکت بر مبنای اصول علمی را که از اهداف برگزاری این سمپوزیوم نیز می باشد لازم دارد زیرا روابط عمومی که بخواهد به عنوان عنصر تصمیم ساز، وظايف خود را هم در قبال سازمان وهم در مقابل مردم ، با شایستگی انجام دهد و ركني براي كسب و حفظ تفاهم با مخاطب باشد هرگز نخواهد توانست با دست و ذهن خالی به این هدف متعالی برسدچراکه توجه جدی به مباحثی نظیر دولت الكترونيك با دارابودن توانمندی کافی در تولید محتوا ، از جمله بایدهای جدی در این راستاهستند.
اگر روابط عمومي ها را در نگاهی ، به دو گروه عمده مفهومي و كاربردي طبقه بندي كنيم استفاده از حوزه هایی مانند دولت موبایل به عنوان بخشی از دولت الکترونیک می تواند ابزارموثری برای روابط عمومي مدرن در مدیریت اطلاعات و حتی مدیریت شایعات باشد زیرا با هزينه اي اندك ، می توان در فرآيند هايي مانند اطلاع رساني سریع به اقشار و جامعه هدف و …از آن بهره جست.
آشنایی کافی و پیوسته فعالان روابط عمومی با مخاطبان و جریان سیال افکار عمومی هم از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه هر یک از مخاطبان روابط عمومي ممكن است جزو يكي از سه دسته عمده مخاطبان يعني مخاطبان خاموش، آگاه و يا فعال باشد . در تعبیری ساده ، مخاطبان خاموش به افرادی گفته مي شود كه موقعيت موجود را چندان درك نمي كنند و واكنشي نیز به آن نشان نمي دهند . نوع دوم ، مخاطبانی هستند كه موقعيت ها را متوجه ، ليكن واكنشي به آن ها نشان نمي دهند و نهايتاً مخاطبان گونه سوم ، همان هايي هستند كه هم موقعيت را به بهترين شكل درك مي كنند و هم نسبت به آن عکس العمل نشان مي دهند.
با این توصیف ، نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان را می توان گامی رو به جلودر تبیین ارزش و بستر سازی برای نهادینه شدن بهادادن به این دانش جهانی دانست و با نوسازی نگرش ها و رفتارها نسبت به این حوزه ، رقم خوردن تحولات سازنده و توفیقات ماندگار در تعامل با افکار عمومی و نظایر آن را امیدوار بود .
فعال حوزه روابط عمومی
منبع: نشریه تحقیقات روابط عمومی (ویژه نامه نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل)