درختان ٬ خاضعان پيشگاه احديت اند
به گزارش ساجد خبر از اردبیل ، در گفت وگوی خبرنگار ما با مدرس دانشگاه به مناسبت روز درختکاری عنوان شد : درختان ٬ نشانه های قدرت کردگار اشاره : پانزده اسفند در تقويم کشورمان به عنوان روز درختکاری ناميده شده است. به همين مناسبت ٬ خبرنگار ما مصاحبه کوتاهی با محمدرضا نوذريان ٬ پژوهش گر و مدرس دانشگاه انجام داد.
وی در اين گفت وگو با بيان اين که درختان ازنشانه های قدرت خداوند و وسيله ای برای شناخت حق به شمار می روند افزود : با وجود اين که امروزه اهميت درختان ٬ بر کسی پوشيده نيست متاسفانه ٬ اين طراوت آفرينان حيات ٬ گاهی با رفتارهای غفلت آميز آدميان ٬ در معرض آسيب و نابودی قرار می گيرند . او با يادآوری اين که خداوند متعال در قرآن کريم بارها ٬ نقش اين آفريده خود را مورد اشاره وتوضيح قرار داده است تبيين نمود : برای مثال آن گاه که در آيه شصتم سوره مبارك نمل ٬ به بارش باران ٬ رويش باغ ها و سرانجام به ايجاد زندگی در درختان تاکيد می شود ٬ می توان دريافت ٬ بشر با انديشيدنی ژرف در ماهيت و اجزای درختان ٬ می تواند جلوه هايی از قدرت خالق را درک نمايد.
نوذريان تصريح نمود : درختان ٬ خاضعان پيشگاه احديت اند به گونه ای که در آيه هيجدهم سوره مبارك حج و نيز آيه ششم سوره « الرحمن » ٬ درختان از جمله سجده کنندگان به درگاه خداوند معرفی شده اند.
اين مدرس دانشگاه نتيجه گيری کرد : درختان علاوه براين که مشمول بيان عمومی آيه نخست سوره التغابن « يُسَبِّحُ Ϳَِِّ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَْرْضِ … » بوده وچون همه آنچه که در آسمان ها و زمين هستند تسبيح معبود متعال را به جا می آورند به طور اخص نيز از ساجدان حضرت سبحان به شمار می روند.
وی تاکيد کرد : پرداختن به درختان در لابه لای کلام الهی پيوستگی دارد و بی گمان ٬ اين تکرارها ٬ نه از سر تصادف بلکه برخاسته از علم بی پايان دانای مطلق ودرراستای دست يابی به هدف متعالی تربيت انسان رخ داده اند.
او افزود : قرآن كريم٬ در شرح زندگاني برخی پيامبران از جمله داستان اخراج حضرت آدم از بهشت به خاطر نزديک شدن او و همسرش به « شجره ممنوعه » ويا در داستان يونس (ع) در سوره صافات که متعاقب بيرون آمدن از شکم ماهی ٬ خداوند درختي بر سر راه او روياند ( تا در سايه آن آرامش يابد و از ميوه اش بخورد ) ٬ به نقش و رسالت درختان هم اشاراتی دارد اما شايد داستان مريم ٬ وقتی كه پس از به دنيا آوردن عيسی (ع) ٬ از قومش دور شد و در بيابان در كنار درخت خرمايي فرود آمد و خداوند به او فرمود : « و هزي اليك بجذع النخله تساقط عليك رطباً جنياً …» ٬ معروفيت بيش تری داشته باشد.
اين پژوهش گر و فعال فرهنگی خاطر نشان شد : نکته ارزشمندتر ٬ نقش درخت در جريان بعثت موسی (ع) است که به موجب آيه سی ام سوره مبارک قصص ٬ « … في البقعة المباركة من الشجرة ان يا موسي اني انا الله رب العالمين » از درخت ندا داده شد ای موسی همانا من پروردگار جهانيان هستم… و به اين گونه توانای ازلی و ابدی از پس درختی با بنده اش سخن راند.
نوذريان در بخش ديگری از سخنان خود مانستگی درختان در برخی آيه های قرآن برای فهماندن مفاهيم معنوی را درخور تدبردانست و اضافه نمود : دراين خصوص می توان آيه شصتم سوره اسراء را دليل آورد که از مفهوم آن می شود درک کرد خداوند گروهی از آدميان را به لحاظ کارهای ناشايست شان به درختی که مورد لعنت الهی قرار دارد تشبيه فرموده ويا درآيه بيست و چهارم سوره ابراهيم (ع ) « … كلمة طيبة كشجرة طيبة … » ٬ گفتار و اعتقاد پاکيزه ( كلمه طيبه ) را به درختي پاک ٬ مانند نموده است.
وی تاکيد نمود : نبايد فراموش کرد طبق تعليمات کتاب هدايت ٬ هم بهشت و هم جهنم ٬ درختانی دارند که ساکنان بهشت ودوزخ از ميوه های آنان برخوردار خواهند شد و اين مهم از سوره هايی مانند انسان ٬ الرحمن ٬ صافات و الدخان قابل دريافت است
.اين مدرس دانشگاه در پايان گفت وگوی خود با خبرنگار ما پيشينه توجه به درختان در ادب ديرپای فارسی را هم يادآور شد و گفت : شاعران دانای اين سرزمين ٬ به انحای مختلف به اين موضوع پرداخته اند و بيت زيبای گلستان آفرين ادب فارسی ٬ مصلح الدين شيرازی « برگ درختان سبز پيش خداوند هوش / هر ورقی دفتري است معرفت كردگار» را که به رغم سپری شدن قرن ها ٬همچنان به عنوان ضرب المثلی اثرگذار برسرزبان هاست می توان يکی از مصاديق اين ادعا دانست .
نوذريان ابراز اميدواری کرد با همت همگانی ٬ قدرشناسی وصيانت از نعمات الهی واز جمله درختان به فرهنگی نهادينه در جامعه مان تبديل شود.
منبع: ساجد نیوز