عطار ، شاعر عارف مسلک ایران
در گفت و گوی اختصاصی خبرنگار ساجد نیوز پایگاه خبری استان گلستان با مدرس دانشگاه به مناسبت ، روز بزرگداشت عطار نیشابوری عنوان شد:
25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری بستری برای ترویج درس های اخلاقی نهفته در بطن آثار فاخر ادبی ایران
به گزارش ساجدخبر از اردبیل ، 25 فروردین در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز بزرگداشت عطار نیشابوری نامیده شده است. به همین مناسبت خبرنگار ما با محمدرضا نوذریان مدرس و پژوهش گر برجسته زبان و ادبیات فارسی گفت و گوی اختصاصی انجام داد. وی در این مصاحبه با بیان این که شیخ فریدالدین عطار نیشابوری بی گمان یکی از شخصیت های برجسته و نامی ادب فارسی است و شاید هیچ ایرانی تحصیل کرده ای را نتوان یافت دست کم با نام این شاعر و نویسنده قرن ششم و اوایل قرن هفتم ایران آشنا نباشد افزود : وی آن گونه که از نامش پیداست مدت ها به داروسازی اشتغال داشته اما تبحرش در نوشتار و اندیشه هایش ، او را به شخصیتی ماندگار در عرصه ادب بی کران فارسی تبدیل ساخته است .
این پژوهش گر تصریح نمود : عطارنیشابوری آثار گوناگونی را از خود به یادگار گذاشته که برخی از آن ها چون « تذکره الاولیا » و « منطق الطیر » از زمینه ها و مفاهیم عرفانی بالایی برخوردارند وبنابراین آفرینش این گونه آثار را به جرات می توان نشانه عرفان دوستی این دانشمند ادبی دانست .
نوذریان توضیح داد : شیخ در کتاب تذکرةالاولیا خود به اندیشه ها ، سجایای اخلاقی و سخنان تعدادی از بزرگان و مشایخ صوفیه مانند شرح حالات « حسین بن منصور حلاج » ، « بایزید بسطامی » و « اویس قرنی » پرداخته که برخی صاحب نظران احتمال می دهند بعضی از آثار صوفیانهٔ مهم و مشهور از جمله « رسالهٔ قشیریه » نوشتهٔ ابوالقاسم قشیری و « کشفالمحجوب » هُجویری مأخذ نقلهای او باشند زیرا عطار برخی از مضامین آن ها را با عبارات روانتر و رساتر بازگویی کرده است.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد : ، منطِقُالطِّیر ، دیگر کتاب شیخ عطار، منظومهای در قالب مثنوی است و شیخ در این اثر خویش برای پیمودن مسیر شناخت رازهای هستی ، هفت منزل یا هفت وادی شامل مراحل طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر قایل شده که به هفت شهر عشق معروف اند.
نوذریان تبیین نمود : در منطقالطّیر، داستان گروهی از مرغان از جمله هدهد ، طوطی ، کبک ، باز ، عندلیب ، طاووس ، قمری و… را می خوانیم که برای پیدا کردن پادشاه شان سیمرغ، سفری را آغاز اما در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه بازماندند و یا به بهانههایی پا پس کشیدند تا این که پس از عبور از هفت مرحله، تنها « سی مرغ » از گروه انبوه پرندگان باقی ماندند و با نگریستن در آینه حق دریافتند که سیمرغ در وجود خود آنها بوده و در نهایت با این خودشناسی ، جذب آفریننده بی همتای خویش گشتند.
او ادامه داد : این رویه ، کم و بیش در دیگر آثار شیخ ادیب هم به چشم می خورد به گونه ای که مثلا در مقالاتی از کتاب « اسرارنامه » اش ، دربارهٔ تصوف ، اهمیت عشق و برتری آن از خرد و شماری از اصطلاحات صوفیه مانند شوق و نکوهش نفس اماره ، سخن به میان آورده است.
نوذریان خاطرنشان شد : عطار در این مثنوی ، نکات فلسفی را هم از دیدگاه عرفانی مطرح و از مراتب موجودات از جمله نبات ، حیوان ، انسان و…سخن رانده بنابراین به نظر می رسد او معتقد بوده در این جهان ، ما فقط ظاهر اشیا را میبینیم و اگر حقیقت اشیا را میدیدیم درمییافتیم اصل همه آن ها ، یک چیز است.
این پژوهش گر ، نامگذاری روزی به عنوان روز بزرگداشت عطار نیشابوری و ثبت آن در تقویم ملی کشور را ، اقدام شایسته ای برشمرد که می تواند انگیزه ای برای توجه بیش تر به آثار ارزنده این شاعر ایرانی و بهره گیری از نتایج پژوهش ها و اندیشه های او ایجاد کند تا نه تنها هر ایرانی فرهنگ دوست به ویژه نسل جوان با گذشته کشورش بیش از پیش آشنا شود بلکه بستری برای ترویج درس های اخلاقی نهفته در بطن آثار فاخر ادبی ایران مهیا واز سوی دیگر ، همه آنانی که در تنگدستی فرهنگی شان ، هرازگاهی تلاش می کنند دانشمندان برجسته ایرانی را به نام جامعه خود مصادره کنند سرجای خود بنشینند.
منبع: ساجد خبر